Když se řekne vrakoviště, tak si nejspíš hodně lidí představí prostor, kde ledabyle na sobě leží jednotlivé autovraky, které již mají svůj život za sebou. Většina z nich má již pomačkaný plech. Někdo k tomu možná ještě přidá jeřáb, jako nezbytného pomocníka. Částečně je to pravda. Moderní autovrakoviště však musejí splňovat řadu požadavků, aby vůbec dostala akreditaci k ekologické likvidaci vozidel. Jak tedy autovrakoviště současnosti vypadá?
Moderní odsávací linky provozních kapalin
Autovraky jsou většinou plné provozních kapalin – motorový olej, chladicí kapalina, kapalina v převodovce. Jedná se o škodlivé látky, se kterými je nutné opatrně manipulovat, aby neznečistily přírodu. Autovrakoviště, které to myslí s ekologií vážně, si nepochybně pořídí moderní odsávací linku na získávání provozních kapalin. Ty jsou pak nabídnuty k další recyklaci.
Jak probíhá další proces zpracování autovraku
Jakmile jsou odsáté všechny provozní kapaliny z autovraku, přichází na řadu tzv. předpříprava, tedy ruční demontáž konkrétních komponentů vozidla. Patří sem především autobaterie, katalyzátor, kola, autoskla, plasty, textil a další. Následuje mechanické rozebrání autovraku za pomoci špičkové japonské technologie KOBELCO. Další fází je lisování rozebraného vozidla ve výkonném lisu. Některé autodíly jsou ještě použitelné, tudíž najdou uplatnění jako náhradní díly.
S vysloužilým vozem do autovrakoviště Milata
Jedním z autovrakovišť, která se ve své práci řídí přísnými předpisy a investuje do moderních technologií je autovrakoviště Milata. Má dlouholeté zkušenosti v této oblasti a zájemců nabízí ekologickou likvidaci jejich autovraku, k čemuž má potřebnou akreditaci. Každý vrak je po přijetí řádně zkontrolován a zaevidován do systému ministerstva životního prostředí MA ISOH. Majitel vraku pak dostane doklad o provedené ekologické likvidaci, na jehož základě může nechat odhlásit své vozidlo z veřejného registru.